Veel kunnen

Met je grenzen leren omgaan

Vroeg op, naar school, de hele dag blokken, pauzes vol met vrienden en dan nog even naar ballet? Dat is voor leerlingen met een chronische aandoening soms lastig. Als je een chronische aandoening hebt, is vooral het leren omgaan met je grenzen erg moeilijk. Wat kun je vandaag aan en hoe gaat het straks, of heb je dan misschien weer hoofdpijn of ben je te moe? Sla je de eerste les over, zodat je daarna weer mee kunt doen met de lessen of lukt het helemaal niet? In de verhalen van Julian, Tjibbe, Lisa, Wenyu en Sophie hoor je hoe het hen lukt om met die grenzen om te gaan.

Veel kunnen
volgens Tjibbe

Meer thema’s

Sophie: “Ballet vind ik het leukst. Soms is het moeilijk na school, maar dat is het waard.”

Jouw dromen

Ga je over met veel thuisblijven en als je vaak moe bent? En welke keuze maak je voor het voortgezet onderwijs? Volg je jouw ambitie of houd je rekening met je beperkingen? Bekijk hiervoor het verhaal van Sophie. Wat kan de school betekenen voor jou? Hoe kun je het zo regelen dat je school kunt combineren met hockey? Tjibbe vertelt er over. Soms krijg je daarbij advies van de mentor of van een externe begeleider. Dan wordt er met je meegedacht en worden afspraken geregeld met school. Zo krijgt Julian hulp bij het plannen van zijn huiswerk en zijn toetsen.

Gewoon doen en zijn

Ook al heb je een chronische aandoening. De kinderen die hun ervaringen met jou willen delen, geven allemaal duidelijk aan dat ze zo normaal mogelijk mee willen doen met school. Ze denken na over hoe ze hun vrienden en klasgenoten vertellen over hun aandoening, zodat ze niet als zielig worden gezien. Lisa zegt bijvoorbeeld: ‘Ik voel me een normaal kindje, maar dan met iets andere dingen’.

[A /]